PDA

View Full Version : Dokumentär om den svenska slavhandelns uppkomst

PowerPaw
2009-10-25, 14:49
Dokumentärserie i 3 delar, första delen visas ikväll på TV4 kl.18

Vår mörka historia
Svensk dokumentärserie från 2009. Om den svenska slavhandelns uppkomst. Man besöker det gamla svenska slavfortet i Ghana och söker efter spår om det svenska slaveriet. Svenska och internationella forskare berättar om slavhandeln och dess betydelse för rasismens framväxt. Del 1 av 3.
http://www.tv4.se/1.1287777/2009/10/23/sveriges_morka_historia_avslojas_i_ny_dokumentar

Enjoy!

Azvarohi
2009-10-25, 19:13
Ja vad kan man säga? Cp-falafel-Fridolin malde på, inte ens nämner han det minsta om Harrisons böcker (som ingen som är intresserad av ämnet kan ha missat), noga med att påpeka att det är svenskarna som bär skulden, trots att det var kungen som gjorde dessa bestämmelser om slavhandel.

PowerPaw
2009-11-01, 22:08
Någon som såg dagens avsnitt? Missade det..

AmoLazio
2009-11-04, 02:14
Någon som såg dagens avsnitt? Missade det..

Jag såg det. Han pratade lite om svenskarna i Kongo som dödade negrer och sedan övergick till att svenskarna är minst lika hemska mot samerna.

Vad är det med vissa "intellektuella" och deras önskan om att förvrida historia så att Sverige framställs som något jätte über hemskt?

Det som jag förundrades mest över när jag tittade på det (och tvingades lyssna på Fridolins moralpredikan) är att han förutsätter att han kan tillämpa våra värderingar och moral idag för att pracka ner på ur det var förr. Det slog honom aldrig att synen på världen och människor var helt enkelt så pass rutten förr? Det var fullständigt normalt att se ner på negrer som en lägre stående ras. Med tiden kom detta att ändras såklart men innan det gjorde det så kan man inte klaga. Det är som att gnälla på stenåldersmänniskor för att de slogs med varann och betedde sig ociviliserat. Det var så då helt enkelt, get over it.