PDA

View Full Version : Somalier portade från danskt lekland

Grynda
2011-11-13, 21:28
http://nyheter.se.msn.com/gallery.aspx?cp-documentid=159765095

Nöjesparken Legelandet i Danmark har portat alla med somaliskt ursprung efter ett stort bråk i parken den 6 november. – De måste lära sig att uppföra sig ordentligt innan jag vill ha dem tillbaka, säger Parkens delägare Thomas Vestergaard.

Legelandet är en nöjespark där besökarna bland annat kan hoppa hoppborg, spela golf och åka rutschbana. Men kommer du från Somalia är du inte välkommen. Legelandet har portat alla med Somaliskt ursprung från parken.

"Till alla Somaliska familjer, barn och vuxna. Det är beklagligt att behöva avvisa er från Legelandet", står det på en lapp utanför entrén.

– Det är förkastligt, det här, säger Abdirashiid Sheik, representant för Somaliska Samfundet i Danmark, till norska TV2.

Legelandets delägare Thomas Vestergaard är mannen som ligger bakom lappen. Han har tillsammans med ledningen beslutat att exkludera alla med somaliskt ursprung på grund av ett storbråk i parken den 6 november. 900 gäster, varav många var somalier, hade då kommit till parken för att fira en helgdag när ett massbråk utbröt som slutade med att flera poliser och ambulanser larmades till platsen. Enligt Vestergaard var många av bråkstakarna av somaliskt ursprung och han väljer därför att porta alla somalier tills gärningsmännen gör sig till känna.

– De måste lära sig att uppföra sig ordentligt innan jag vill ha dem tillbaka. Jag har ett företag att tänka på och temaparker är till för alla. Därför får inte en grupp skrämma bort de andra, säger Thomas Vestergaard för TV 2 Östjylland.

Det här är ju en rätt radikal lösning på problemet och ägaren kan väl knappast undgå någon form av straff för detta. Men ett problem vi kommer att se mera av i framtiden.

EliasAlucard
2011-11-13, 21:31
Haha, stackars somalier, inte lätt att vara somalier i Skandinavien. Blir en hel etnisk grupp portad från Legoland, då är det illa ute med den folkgruppen.

Gavroche
2011-11-13, 21:39
It's a shame things like that happen in europe . The owner of the park shouldn't punish all somalians , for the act made by minorities of them

Abu Zubayr
2011-11-13, 22:34
What is this about , no somalis allowed in my park ?

Gavroche
2011-11-13, 22:37
What is this about , no somalis allowed in my park ?

I'm not sure but if I had understood correctly .

In that park some somalis made troubles, and now that park is forbidden for all somali peoples

Abu Zubayr
2011-11-13, 22:42
Merci Gavroche , it makes sense indeed .

Idriz
2011-11-13, 22:50
Det hade varit ännu bättre om man portade dem från Norden.

evon
2011-11-13, 23:07
its terrible, he will likely be sued for breaking the discrimination law..

Sanjub_Saraswati
2011-11-14, 10:58
Haha, stackars somalier, inte lätt att vara somalier i Skandinavien. Blir en hel etnisk grupp portad från Legoland, då är det illa ute med den folkgruppen.
Alla Somalier i Danmark kommer att få en fet check av den danska varianten av DO, så det kommer att sluta bra för somalier, som det alltid gör.:thumbsup:

EliasAlucard
2011-11-14, 11:04
Alla Somalier i Danmark kommer att få en fet check av den danska varianten av DO, så det kommer att sluta bra för somalier, som det alltid gör.:thumbsup:Tror du verkligen det? Jag tror inte de har portat alla somalier utan snarare en handfull somalier som gick bärsärkagång där.

Sanjub_Saraswati
2011-11-14, 11:09
Tror du verkligen det? Jag tror inte de har portat alla somalier utan snarare en handfull somalier som gick bärsärkagång där.
Det står tydligt i artikeln att ALLA Somalier är portade i sex månader.:lol:

Ozrage
2011-11-14, 13:00
Blir en hel etnisk grupp portad från Legoland, då är det illa ute med den folkgruppen.
Legeland inte Legoland.

Ser de skillnad på övriga svarta folkgrupper som vill komma in?

ioana
2011-11-14, 20:48
Legeland inte Legoland.

Ser de skillnad på övriga svarta folkgrupper som vill komma in?

Jag undrar det också. En somalier skulle bara behöva byta kläder, duscha och bete sig normalt, och sedan skulle denne lätt kunna misstas för etiopier eller eritrean.

Motörhead Remember Me
2011-11-17, 07:20
Jag undrar det också. En somalier skulle bara behöva byta kläder, duscha och bete sig normalt, och sedan skulle denne lätt kunna misstas för etiopier eller eritrean.

Det är en hög tröskel för Somalier.

Fallschirmjäger
2011-11-17, 07:29
Du kan ta en neger ut ur djungeln, men du kan inte ta djungeln ut ur negern.

Sanjub_Saraswati
2011-11-17, 08:17
^^
Visste att du var svensk, jävla imposer. :D

Och om Somalia hade haft djunglar så hade det varit fantastiskt, bättre en semi-öken.

Janos
2011-11-17, 11:32
Många tyskar kan svenska.

Han är inte svensk.

yahooland
2011-11-17, 11:37
det finns värre finns det västafrikanska (lol i used google traduction)

Particula
2011-11-17, 11:43
sende dem alle tilbake til Somalia :p

---------- Post added 2011-11-17 at 13:03 ----------

Hvis Jeg var en Veldig mørk person Jeg ville ikke innvandre til en ekstremt lys hud land,Jeg ville føle seg veldig merkelig og diskriminert

Fallschirmjäger
2011-11-17, 17:58
^^
Visste att du var svensk, jävla imposer. :D

Och om Somalia hade haft djunglar så hade det varit fantastiskt, bättre en semi-öken.

Nej, jag är inte svensk, jag är österrikiska!

Sanjub_Saraswati
2011-11-17, 18:41
Nej, jag är inte svensk, jag är österrikiska!
Ok jag ser, så du använde "google translation", väldigt kreativt av dig, du imponerar stort.

Janos
2011-11-17, 18:44
Ok jag ser, så du använde "google translation", väldigt kreativt av dig, du imponerar stort.

Min mor jobbade på ett museum som guide. Många av de tyska turisterna som kom dit talade svenska. Svensk musik som Christer Sjögren är ju mer populär i Tyskland än i Sverige.

Österrike då,
I tunnelbanan i Wien började en man tala till mig och mitt sällskap (med brytning) när han hörde hur vi på svenska funderade på hur vi skulle fortsätta.

Grynda
2011-11-18, 19:38
Det står tydligt i artikeln att ALLA Somalier är portade i sex månader.:lol:

Enligt artikelns uppdatering blev portningen hävd redan på söndagseftermiddagen "efter att ha fått massiv kritik från flera håll". Knappast överraskande, men problemet kvarstår ju. Somalier verkar överträffa zigenare när det gäller att ställa till med problem.

Janos
2011-11-18, 19:42
Enligt artikelns uppdatering blev portningen hävd redan på söndagseftermiddagen "efter att ha fått massiv kritik från flera håll". Knappast överraskande, men problemet kvarstår ju. Somalier verkar överträffa zigenare när det gäller att ställa till med problem.

I Finland hatar ju till och med zigenarna somalier. Somalierna har blivit den mest hatade invandrargruppen där enligt Hweinlant m.fl.

Viking
2011-11-18, 19:43

Somalier verkar ju stå längst upp, över romerna, på mångfaldsbarometern :p:

Somalier 5,56
Romer 5,28
Irakier 5,07
Iranier 5,00
Kurder 4,81
Kineser 4,81
Turkar 4,57
Thailändare 4,52
Bosnier 4,28
Serber 4,27
Ryssar 4,18
Chilenare 4,03
Kroater 3,99
Judar 3,65
Greker 3,60
Polacker 3,46
Amerikaner 2,51
Tyskar 2,42
Engelsmän 2,23
Finländare 1,85
Norrmän 1,51
Svenskar
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=m%C3%A5ngfaldsbarometern&source=web&cd=3&ved=0CDYQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.soc.uu.se%2FDownload.aspx%3Fi d%3DE%252BvI284hg9c%253D&ei=z7TGTtv9Maik4ATM26xO&usg=AFQjCNFKttn5pd-sd0Jlz8NvXdpxhbZHfQ&cad=rja

Janos
2011-11-18, 19:45
Till och med vår migrationsminister Billström har ju anklagats av någon tyckare för att vara "rasist mot somalier".

I och för sig kastar han ju ut kristna irakier också..

---------- Post added 2011-11-18 at 20:52 ----------

Min kära syster är förresten lite smårädd för somalierna som stryker omkring på stationen när hon ska åka hem. Hon tyckte det var tryggt att ha sin bror vid sin sida en gång när jag var med henne, eftersom hon för tillfället inte har någon kille.

ioana
2011-11-18, 21:17

Somalier 5,56
Romer 5,28
Irakier 5,07
Iranier 5,00
Kurder 4,81
Kineser 4,81
Turkar 4,57
Thailändare 4,52
Bosnier 4,28
Serber 4,27
Ryssar 4,18
Chilenare 4,03
Kroater 3,99
Judar 3,65
Greker 3,60
Polacker 3,46
Amerikaner 2,51
Tyskar 2,42
Engelsmän 2,23
Finländare 1,85
Norrmän 1,51
Svenskar
http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=m%C3%A5ngfaldsbarometern&source=web&cd=3&ved=0CDYQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.soc.uu.se%2FDownload.aspx%3Fi d%3DE%252BvI284hg9c%253D&ei=z7TGTtv9Maik4ATM26xO&usg=AFQjCNFKttn5pd-sd0Jlz8NvXdpxhbZHfQ&cad=rja

"Som väntat bedöms avståndet vara lägst när det gäller invånarna i de nordiska grannländerna. Därefter följer tre nationaliteter, engelsmän, tyskar och amerikaner, som tillhör den västeuropeiska gemenskapen med vilka Sverige och svenskar sedan en följd av år haft nära och täta kontakter. De nationaliteter som följer därnäst är polacker, greker och judar. Sedan placeras kroater, chilenare, ryssar, serber, bosnier och thailändare. Längst bort placeras turkar, kineser, kurder, iranier, irakier, romer, somalier."

Greker? Och sedan kommer kroater, ryssar, serber och bosnier? Jag känner en närmre gemenskap med svenskar än vad jag gör med greker; så varför känner de en närmre gemenskap med greker och inte oss? Sedan förstår jag inte varför de väljer att nämna vissa etniciteter (zigenare och kurder) och sedan nationaliteter (irakier och iranier). Det är stor skillnad mellan till exempel irakiska araber och assyrer från Irak, så varför delas inte de upp?

Viking
2011-11-18, 21:21
"Som väntat bedöms avståndet vara lägst när det gäller invånarna i de nordiska grannländerna. Därefter följer tre nationaliteter, engelsmän, tyskar och amerikaner, som tillhör den västeuropeiska gemenskapen med vilka Sverige och svenskar sedan en följd av år haft nära och täta kontakter. De nationaliteter som följer därnäst är polacker, greker och judar. Sedan placeras kroater, chilenare, ryssar, serber, bosnier och thailändare. Längst bort placeras turkar, kineser, kurder, iranier, irakier, romer, somalier."

Greker? Och sedan kommer kroater, ryssar, serber och bosnier? Jag känner en närmre gemenskap med svenskar än vad jag gör med greker; så varför känner de en närmre gemenskap med greker och inte oss? Sedan förstår jag inte varför de väljer att nämna vissa etniciteter (zigenare och kurder) och sedan nationaliteter (irakier och iranier). Det är stor skillnad mellan till exempel irakiska araber och assyrer från Irak, så varför delas inte de upp?

Förmodligen på grund av ren ignorans, skulle jag nog gissa.

Idriz
2011-11-18, 23:02

För att dumsvennar och annat pack åker dit på semestern, därav "gemenskapen".

Motörhead Remember Me
2011-12-13, 11:18

Somalier 5,56
Romer 5,28
Irakier 5,07
Iranier 5,00
Kurder 4,81
Kineser 4,81
Turkar 4,57
Thailändare 4,52
Bosnier 4,28
Serber 4,27
Ryssar 4,18
Chilenare 4,03
Kroater 3,99
Judar 3,65
Greker 3,60
Polacker 3,46
Amerikaner 2,51
Tyskar 2,42
Engelsmän 2,23
Finländare 1,85
Norrmän 1,51
Svenskar

Var är de dryga Danskarna?

---------- Post added 2011-12-13 at 11:21 ----------

Greker? Och sedan kommer kroater, ryssar, serber och bosnier? Jag känner en närmre gemenskap med svenskar än vad jag gör med greker; så varför känner de en närmre gemenskap med greker och inte oss?

Du verkar förvånad?

Det är ju känt att även bland svenskar så är fördomarna gentemot slaver stort. Men hav förtröstan, svensken gillar er bättre än kurder och araber...

ioana
2011-12-13, 15:30
Var är de dryga Danskarna?

---------- Post added 2011-12-13 at 11:21 ----------

Du verkar förvånad?

Det är ju känt att även bland svenskar så är fördomarna gentemot slaver stort. Men hav förtröstan, svensken gillar er bättre än kurder och araber...

Jag blev förvånad över att de känner en närmre gemenskap med greker än med slaver, inte för att slaver överhuvudtaget var med.