PDA

View Full Version : Mentaliteiten in de Nederlandstalige gebieden: vooroordelen en realiteit

Zert
2012-04-11, 19:26
Een beetje een cliché draad, maar toch interessant om te bespreken:
hoe ziet ge de verschillende mentaliteiten in de Nederlandstalige gebieden, verschillen die sterk van het stereotiep, en hoe verhouden die zich met mekaar?

Om maar een voorbeeld te geven; het aloude stereotiep van 'den Hollander' is dat die bijzonder gierig is, terwijl ik in de realiteit niet ervaren heb dat ze meer pinnig is dan de gemiddelde Vlaming; integendeel, als men kijkt naar grootschalige benefieten (zoals de geldinzameling voor de Tsunami van 2004), dan zamelt Nederland in verhouding vaak meer in dan België (hmm, misschien kunnen we de Walen hiervan de schuld geven?).

Wat meer stereotiepen:
-'Bourgondische' Limburgers: trage, simpele levensgenieters;
-Antwerpenaren: arrogant/mondig, zeer chauvenistisch;
-Friesen: boers, koppig.

Discussieer.

Bittereinder
2012-04-11, 19:43
Er is toch echt wel een mentaliteitsverschil tussen Vlamingen en Nederlanders, hoor. Niet qua gierigheid, maar wel wat mondigheid en openheid betreft. Een programma als Spuiten & Slikken zie ik nog niet zo snel op de VRT verschijnen. Je kunt ze vaak ook herkennen aan de grote hoeveelheden gel in hun haar, dat is daar blijkbaar een heel populaire stijl. Ik heb er hoe dan ook geen problemen mee, er zitten een aantal Maastrichtenaars bij mij op kot. Aangename mensen.

Zert
2012-04-11, 19:55
Er is toch echt wel een mentaliteitsverschil tussen Vlamingen en Nederlanders, hoor. Niet qua gierigheid, maar wel wat mondigheid en openheid betreft. Een programma als Spuiten & Slikken zie ik nog niet zo snel op de VRT verschijnen. Je kunt ze vaak ook herkennen aan de grote hoeveelheden gel in hun haar, dat is daar blijkbaar een heel populaire stijl. Ik heb er hoe dan ook geen problemen mee, er zitten een aantal Maastrichtenaars bij mij op kot. Aangename mensen.

Dat zeker, ik heb ook Nederlanders op kot zitten, en heb altijd wat Nederlanders gekent, ze zijn een stuk mondiger en vlotter dan Vlamingen.

Ze praten een ander veel vlugger aan, en hun gesprekken zijn minder vlug ongemakkelijk vind ik.
Onlangs ben ik naar Amsterdam geweest, in de winkels en op straat kon je het zien (horen). Toen we in de trein zaten zei een Nederlandse maat nog: 'als hier iemand bij komt zitten kan het best zijn dat die u gewoon beginnen aan te spreken he'.

Wat vind je van die andere volkswijsheid?:
Belgen (Vlamingen) zijn hardere werkers, terwijl Nederlanders slimmere handelaars zijn.

Bittereinder
2012-04-11, 20:10
Die openheid is volgens mij een veel gezondere houding dan de Vlamingen die alles opkroppen, maar het past niet echt bij mijn persoonlijkheid. Niets aan te doen.

Danielion zou volgens mij niet echt tevreden zijn met deze draad; hij ziet liever een Groot-Nederland...hoe zit dat met jou, voel jij je als Limburger meer verbonden met Nederlands-Limburg dan met de rest van Vlaanderen?

Zert
2012-04-11, 20:20
Nee, totaal niet eigenlijk, en ik heb dat ook niet van enig andere Limburger gehoord (behalve misschien Steve Stevaert). Het blijven 'Hollanders' voor de gemiddelde Limburger; dat hun provincie dezelfde naam heeft doet hun weinig.

Ayca
2012-04-17, 08:34
Zelf heb ik eigenlijk geen ervaringen met Vlamingen, buiten die uit de ketnet series die vroeger keek. :p Ja, vroeger maakten we wel grapjes over domme Belgen maar dat neemt niemand serieus natuurlijk.
Maar ook binnen Nederland merk ik wel verschillen, zelf kom ik uit Alkmaar (Noord-Holland) en als ik bijvoorbeeld in Rotterdam ben merk ik toch wel dat ze een stuk luider en aanweziger zijn. Maar wellicht komt dat doordat Rotterdam een grote stad is en Alkmaar een iets kleinere.

Verder vind ik 'den Hollander' over algemeen wel gierig. De bekende voorbeelden van 1 koekje bij de koffie en bijna de deur uitgetrapt worden als het etenstijd is (stipt 6 uur) heb ik ook meegemaakt, en ik was om eerlijk te zijn wel een beetje verbaasd. Of een heel pak koekjes kopen en het alleen eten zonder te vragen of je vrienden ook willen?! Zulke gebruiken kreeg ik van huis uit niet mee.

Bittereinder
2012-04-18, 20:49
Ja, als je in Noord-Holland woont is het ergens wel normaal dat je weinig contact hebt met Vlamingen. Ik woon bijna aan de andere kant van het Nederlandse taalgebied (Leuven) en zoveel Nederlanders ken ik dus ook niet. Ik heb toch wel de indruk dat er hier een pak zitten, bv. één van de tappers van mijn stamcafé, en veel meer dan er Vlamingen in Nederland aanwezig zijn. Ik weet niet goed waarom, buiten natuurlijk het feit dat jullie met meer zijn.

Een pak koekjes eten zonder te vragen of je vrienden willen? Nee, dat zou nog niet zo snel gebeuren in Vlaanderen. Hier bestaat ook iets als het 'schaambrokje', bijvoorbeeld het laatste stukje taart, dat niemand zal durven nemen uit angst onbeleefd over te komen. Toch bewonder ik die Nederlandse complexloosheid wel ergens. Het Vlaamse volk is psychologisch nogal verknipt...

Danielion
2012-04-18, 21:02
Een programma als Spuiten & Slikken zie ik nog niet zo snel op de VRT verschijnen.

Maar wel op 2BE, maar dan Spuiten & Slikken op Reis en uiteraard aangekocht uit Nederland. ;) Vlamingen zou ik evenmin preutser noemen, maar wel minder mondig en gereserveerder en als gevolg van het mindere verkeer van informatie ook minder durvend. Psychologisch onderdrukt, noem ik het.

---------- Post added 2012-04-18 at 22:05 ----------

Wat meer stereotiepen:
-'Bourgondische' Limburgers: trage, simpele levensgenieters;

Die bestaan zeker, volgens mij. Je hebt echter ook de norse, zure, mopperige Limburger die steeds de sfeer verpest met negativiteit (oh ironie). ;)

anoniem
2012-04-19, 17:42
Zelf heb ik eigenlijk geen ervaringen met Vlamingen, buiten die uit de ketnet series die vroeger keek. :p Ja, vroeger maakten we wel grapjes over domme Belgen maar dat neemt niemand serieus natuurlijk.
Maar ook binnen Nederland merk ik wel verschillen, zelf kom ik uit Alkmaar (Noord-Holland) en als ik bijvoorbeeld in Rotterdam ben merk ik toch wel dat ze een stuk luider en aanweziger zijn. Maar wellicht komt dat doordat Rotterdam een grote stad is en Alkmaar een iets kleinere.

Verder vind ik 'den Hollander' over algemeen wel gierig. De bekende voorbeelden van 1 koekje bij de koffie en bijna de deur uitgetrapt worden als het etenstijd is (stipt 6 uur) heb ik ook meegemaakt, en ik was om eerlijk te zijn wel een beetje verbaasd. Of een heel pak koekjes kopen en het alleen eten zonder te vragen of je vrienden ook willen?! Zulke gebruiken kreeg ik van huis uit niet mee.

:yes::yes:
het ene koekje bij de koffie en uitgetrapt worden voor 6 uur komt bij ook heel bekent voor dat heb ik ook meerdere malen meegemaakt. bij ons thuis was het natuurlijk ook anders vergeleken bij mijn vriendinnetje, bij haar werden drankjes regelmatig gemeten met een liniaal en snoep/koekjes geteld.
het hangt natuurlijk ook af per individueel om eerlijk te zeggen vindt ik nederlanders niet gierig maar zuinig en prijs bewust ;):D

anoniem
2012-04-20, 16:38
:yes::yes:
het ene koekje bij de koffie en uitgetrapt worden voor 6 uur komt bij ook heel bekent voor dat heb ik ook meerdere malen meegemaakt. bij ons thuis was het natuurlijk ook anders vergeleken bij mijn vriendinnetje, bij haar werden drankjes regelmatig gemeten met een liniaal en snoep/koekjes geteld.
het hangt natuurlijk ook af per individueel om eerlijk te zeggen vindt ik nederlanders niet gierig maar zuinig en prijs bewust ;):D

* mij

Ayca
2012-04-20, 17:59
Natuurlijk verschilt het per individu.... maar deze thread gaat over vooroordelen dus ik mag het best wat aandikken :D
En wij als 'niet-westerse allochtonen' kijken er waarschijnlijk iets anders tegen aan dan een autochtoon...

Ben wel benieuwd wat Ashina erover te zeggen heeft, zij als Limburger kan vast beter een vergelijking maken tussen Nederland en Belgie. Limburg is toch praktisch Belgie.
:ashamed:

Bittereinder
2012-04-20, 18:09
En wij als 'niet-westerse allochtonen' kijken er waarschijnlijk iets anders tegen aan dan een autochtoon...

Inderdaad, en dat is meestal nog een pak objectiever dan wanneer de evaluatie gebeurt door jezelf of je historische buren. Misschien kan Zert bv. zeggen welke indruk hij krijgt van Vlaanderen. Hoewel, ik ben er bijna zeker van dat hij hier geboren is en op de meeste vlakken lijkt hij mij gewoon een Vlaming, dus echt van buitenaf bekeken is het al niet meer.

Ben wel benieuwd wat Ashina erover te zeggen heeft, zij als Limburger kan vast beter een vergelijking maken tussen Nederland en Belgie. Limburg is toch praktisch Belgie.
:ashamed:

Tja, wij zien dat natuurlijk niet zo, zoals Zert eerder in de draad al zei. Dat zijn evenzeer 'Hollanders' voor het gepeupel hier. Net zoals jullie ook geen onderscheid maken tussen Limburgers, Antwerpenaren, West-Vlamingen, etc.

Zert
2012-04-21, 03:18
Inderdaad, en dat is meestal nog een pak objectiever dan wanneer de evaluatie gebeurt door jezelf of je historische buren. Misschien kan Zert bv. zeggen welke indruk hij krijgt van Vlaanderen. Hoewel, ik ben er bijna zeker van dat hij hier geboren is en op de meeste vlakken lijkt hij mij gewoon een Vlaming, dus echt van buitenaf bekeken is het al niet meer.

Beetje moeilijk om zomaar mijn indruk van Vlaanderen te geven als ik hier geboren en getogen ben, en het dus gewoon ben.

Vlamingen:
een welvarend volk van bescheiden afkomst, zich tonend in het gebrek aan een ware elitaire cultuur; de rijkaard mengt zich vaak genoeg en zonder problemen met de arbeider in de kroeg, de Vlaming is een volksmens. Zij portreteren zichzelf graag als hardwerkend en bescheiden, wat zij ook zijn, dat laatste vaak tot in degoutante proporties; een nationale (Vlaamse of Belgische, take your pick) trots ontbreekt veelal, menig Vlaming noemt zijn land een 'apenland', het koningshuis is het doelwit van spot. Maar hardwerkend, dat zijn ze wel, men zwijgt en werkt, maar iedereen wilt op pensioen.
Zwijgen doen ze ook, hoewel de jolige, vrolijke Vlaming zeker bestaat, zijn zij in het algemeen gereserveerder en zwijgzamer dan hun buurvolkeren. In opspraak komen tegen hun oversten zal ook minder snel gebeuren, doch aan roddelen maken zij zich wel snel schuldig. Deze zwijgzaamheid vertaalt zich in een hogere graad van depressie, of (zoals Danielion zei) in een psychologische onderdrukking.

Of de Vlaming tolerant is of niet kan ik niet zeggen, dit is iets wat zeer verdeeld is in verschillende groepen en individuen binnen het volk.
Hoewel de Vlaming soms frustrerend onverschillig of ridiculiserend kan zijn, is hij volwassen. Conflicten worden op een rustige manier opgelost, agressiviteit wordt zelden getoond.
Net zoals zijn humor, is de Vlaming en Vlaanderen absurd; soms haat ik dit land, soms hou ik ervan.

Myeh, dit is wat er in mij opkwam, maar ik ben er nog niet tevreden mee. Moeilijk volk om te beschrijven.

Bittereinder
2012-04-23, 22:00
Ja, ik denk dat dat wel ongeveer klopt. Dat ontbreken van een echte elitaire cultuur heeft natuurlijk een historische oorzaak: vroeger spraken de hogere klassen vooral Frans. Met de langzame opkomst van de Nederlandse standaardtaal werd onze 'eigen' bourgeoisie steeds meer gezien als een uitheems element. Die mensen zijn geassimileerd, verjaagd of gemarginaliseerd en vervangen door een Nederlandstalige bovenlaag, maar ergens zit die wantrouw tegenover de patron er nog diep in, ook al is de Vlaming van nature onderdanig. In tegenstelling tot Danielion vind ik dat eigenlijk prachtig. Ik ben een proletariër in hart en nieren, het volk is de harde kern van de natie, en pronken met materiële welvaart vind ik belachelijk. Nu, natuurlijk zit de nouveau riche tegenwoordig evenzeer in hun villawijken neer te kijken op de minder goed bedeelden, maar een echte klassenmaatschappij hebben we niet, en daar ben ik trots op.

Gebrek aan trots is ook zeker waar. Iedereen ziet instinctief wel in dat België nergens op slaat, maar het Vlaams-nationalisme vinden ze 'eng'. Dan blijft er weinig over behalve de eigen streek of provincie. Ongelooflijk frustrerend vind ik die houding vaak. Veel te snel tevreden met de middelmaat, nooit de nek durven uitsteken...stel je voor wat Vlaanderen allemaal zou kunnen bereiken als er een béétje meer eensgezindheid en ambitie was.

Wat ik me persoonlijk afvroeg, en het is ook misschien lichtjes off-topic: vinden je familieleden het niet erg dat je jezelf atheïstisch noemt? Wij krijgen al snel de indruk dat moslims het niet zo hebben voor afvalligen.

Zert
2012-04-26, 11:09
Wat ik me persoonlijk afvroeg, en het is ook misschien lichtjes off-topic: vinden je familieleden het niet erg dat je jezelf atheïstisch noemt? Wij krijgen al snel de indruk dat moslims het niet zo hebben voor afvalligen.

:D Van wie heb ik het denk je?
Mijn ouders zijn uit Alevitische gemeenschappen afkomstig, die zijn sowieso redelijk liberaal en kan je amper moslims noemen, en zelf zijn ze ook niet echt gelovig. Dus daar zijn nooit problemen mee geweest.