View Full Version : Svenskarnas ryss(fientlighet/hat) seriösa grunder eller bara anti-rysk propaganda?
Okej svenskar men även norrmän och daner får komma in i debatten!
Vad har ni svenskar för legitima grunder för ert rysshat? Är det för att dem en gång i tiden var er fiende? Är det för att dem är slaver? Ja vad grundar sig hatet på??
Jag personligen tycker det är tragiskt att svenskarna inte vänder sig mot öst och börjar handla med sin ekonomiska jättegranne. Att riva några tullar här införa en sorts frihandelszon med St:Petersburg osv osv hade ju bara varit otroligt positivt. Visst finnen hade klagat men who cares?
Karhunkynsi
2010-03-26, 23:34
Uuno Kailas - At The Frontier (translation)
The frontier opens like a lane across the ice but it's broken up.
In front is Asia, the East.
Behind what is the West and Europe:
I am watching it, border guard.
Behind is a beautiful father country
with its towns and villages.
Your son protects you, my country,
highest of treasures.
The howling wind in the night
brings snow from behind the border -
Lord, grant my father, my mother to have a quiet dream!
Give grains into the barn chestbox,
from these to the cattle too!
Your hands may bless the fields! -
Here I shall protect these.
Dreary, cold is the winter's night,
frosty breathes the East.
There exist servitude and forced labor;
the stars are watching it.
From afar, from the steppes
rises the image of Ivan the Terrible.
A spirit of disaster, it forebodes:
morning is to see blood.
But the gray fathers from out of their graves come riding on horses of
ghosts;
with bear-hunter spears in their fists storming towards the border. -
Spirits of fathers, blissful ones,
hear the word of your son -
if I were to betray it, you come hither as an army of revenge -:
The enemy's iron-sole shall not trample shamefully
the abode of your heroes rest, -
I shall protect my country's border!
Never will strangers take away your precious legacy.
They may come as a wind hound from their steppes!
Getting onto the soil here.
Strong-breasted as a bear I shall run against the lances
protecting woman's spinning-wheel and the cradle of children!
The frontier opens like a lane across the ice but it's broken up.
In front is Asia, the East.
Behind what is the West and Europe:
I am watching it, border guard.
___
Swedes can hate anyone they like, as much as they like, they have the best army in the world, for free.....
Are you brainwashed or just plain stupid? The finnish army would not be able to withstand the russian reserves..
Karhunkynsi
2010-03-26, 23:50
Are you brainwashed or just plain stupid? The finnish army would not be able to withstand the russian reserves..
Finnish army is more than Swedish army + Leningrad military district combined.
You can throw in Danish army and still it is not match.
We should have more missiles tho'. We can only shoot Spb atm, it would be good to have stuff that could hit Moscow.
Haha jag kommer härmed att tala på din överherres språk nämligen svenska, kan dock även prata på din andra herres språk ryska om det behagar min käre träl?
Nåväl kan du iallafall bidra till tråden? Vad tror du om svenskarnas hat gentemot deras broder i öst? Vill se detta ur en asiats ögon!
Karhunkynsi
2010-03-27, 00:01
Why an earth I would write in Swedish, this is international board. I dont think any of you neo-Swedes should be in Sweden in first place.
Pallantides
2010-03-27, 00:18
Rofl er det bare Balkan Svensker i denne tråden... eller?:lol:
Finner er mer som et brødrefolk for oss Skandinavere en folk fra øst Europa.
PowerPaw
2010-03-27, 01:16
Har faktiskt aldrig upplevt någon fientlighet/hat mot Ryssar, bara lite fördommar här och där, att Rysska brudar kommer hit och prostituerar sig och alla Ryssar älskar vodka typ :whoco: Är inte fientlighet mot Ryssar mer något Svenskar ägnade sig åt förr? Finnar var ju ogillade också, men det har väl gått över sedan länge.
Karhunkynsi
2010-03-27, 01:25
Haa ;)
http://tietokannat.mil.fi/peitsi05/static_images/117_640.jpg
"Hotet från öst" talade man om - med befog - under hela det kalla kriget, vilket var ganska nyligen som ni nog vet. Än idag anses Ryssland vara ett potentiellt hot mot västerländska intressen. Men "rysshatet" har betydligt äldre rötter - det ortodoxa tsarryssland hotade svenska intressen och hela Sveriges existens under många år. När svenskarna förlorade Finland i början av 1800-talet var det en stor förödmjukelse för Sverige. "Finlands sak är vår" löd den anti-ryska parollen i kriget mot Sovjetunionen under det andra världskriget. Sverige skickade dock aldrig egna trupper men man stödde finnarnas motstånd på olika sätt.
PeterThaGreat
2010-03-27, 12:20
Finner er mer som et brødrefolk for oss Skandinavere en folk fra øst Europa.
:thumbsup:
Det är ren galenskap när finnarna talar om hotet i öst. När har uraliska-("indian")reservatboarna ändrats till ett bröderfolk för skandinavier?
Jag hatar inte ryssar, jag ogillar deras politik. Men jag ogillar min egen regering också. Alla länder vill antingen ha komplett dominans eller demokrati. I Svea rike har vi något som liknar demokrati men egentligen är det bara ett ytterligare sett för makten att få vad dem vill. Så länge vi inte lever som jägare/samlare är vi inte fria.
Pallantides jag förväntade något sånt från dig då du trots allt är same eller ja du känner dig mer tillfreds med samer än med européer. Det är vad som framgår från dina tidigare poster.
Surena; Jag vet om detta, men skall svenskarna älta gammalt groll i en evighet? Finnar diskriminerar svenskar på daglig basis och den svenska regeringen gör inte ett skvatt.
Karhunksyi: Prata på svenska då vi är i den skandinaviska delen, eller oj just det! Du pratar ju ett mongoloidiskt språk!
Oz: Jag håller med dig, men tror du inte att ett närmande med Ryssland skulle kunna ge Sverige en bonus tex sänkt pris på olja/gas osv. Man kan ju även exportera el till ryssarna osv.
Pallantides
2010-03-27, 14:08
Pallantides jag förväntade något sånt från dig då du trots allt är same eller ja du känner dig mer tillfreds med samer än med européer. Det är vad som framgår från dina tidigare poster.
http://www.theapricity.com/forum/showthread.php?t=12177
Jeg er Norsk men jeg har noe Samisk og Finsk blod i årene og jeg er ikke alene om det.
Today the Forest Finns are fully assimilated into the Norwegian and Swedish societies and their language extinct, but their culture lives on in both countries and a number of place names commemorates the Finnish origin. They are defined as a national minority in Norway, and it is estimated that a couple of hundred thousand Norwegians are descendants of the original Forest Finns.
Bara en tidsfråga innan dina lapp länkar kom.. Kul för dig, men har du något att bidra med?
Azvarohi
2010-03-27, 14:15
Svenskene kommer i alle former og opprinnelse. :3
Pallantides
2010-03-27, 14:17
Bara en tidsfråga innan dina lapp länkar kom..
Hva i helvete er det du prater om?
det er en link till min genetisk profil som viser at jeg er stort sett Norsk, det må jo påpekes når sånne some deg Ulf og Obong påstår at jeg er en fullblods Same.
Vad har ni svenskar för legitima grunder för ert rysshat? Är det för att dem en gång i tiden var er fiende? Är det för att dem är slaver? Ja vad grundar sig hatet på??
Jag personligen tycker det är tragiskt att svenskarna inte vänder sig mot öst och börjar handla med sin ekonomiska jättegranne. Att riva några tullar här införa en sorts frihandelszon med St:Petersburg osv osv hade ju bara varit otroligt positivt. Visst finnen hade klagat men who cares?
Peter the great who brought an end to the dominance of Sweden in the Baltic sea area is the main reason why the Sweds hate the Russians with their heart. if you read history, In the second world war, the Swedish public was more sympathetic with Nazi Germany than with the communist Russkie.
Motörhead Remember Me
2010-05-02, 16:25
Det anses vara ett tecken på sunt förnuft att vara ryssfientlig. Ryssar går inte att lita på och det vet varenda Europe.
---------- Post added 2010-05-02 at 15:31 ----------
Så länge vi inte lever som jägare/samlare är vi inte fria.
Att samla hasselnötter och meta macht frei.
Men "rysshatet" har betydligt äldre rötter - det ortodoxa tsarryssland hotade svenska intressen och hela Sveriges existens under många år. När svenskarna förlorade Finland i början av 1800-talet var det en stor förödmjukelse för Sverige.
Ja, Gustav IV Adolf blev till stor del avsatt pga att Sverige förlorade hela Finland. Den nya Bernadotte kungen valdes för att han som yrkesmilitär skulle ta Finland tillbaka men som bekant var han inte intresserad av detta utan tog Norge i stället.
Även om Sverige hade Finland som en buffert mot Sovjetunionen under kalla kriget så fanns nog hela tiden ett reellt hot från Sovjets sida. Hade Finland tagits t.ex. under notkrisen 1961 hade fältet varit öppet mot Sverige.
Tjockholmen
2010-05-08, 19:53
___
Swedes can hate anyone they like, as much as they like, they have the best army in the world, for free.....
Dagens skratt. :lol:
Finnen syftade på att Finland är världens bästa! Du som Ryss eller ja rysshybrid (?) vet troligen bättre.. Finnar ain't got shit on Russians.
Tjockholmen
2010-05-10, 16:54
Finnen syftade på att Finland är världens bästa! Du som Ryss eller ja rysshybrid (?) vet troligen bättre.. Finnar ain't got shit on Russians.
Jag vet exakt vad han syftade på och fann det skrattretande att han ens tror på det själv.
Jag vet exakt vad han syftade på och fann det skrattretande att han ens tror på det själv.
Hahaha ;) Karhunksyi är en rolig jävel. Han tror att Rysslands armé är sovjets av någon anledning. Han verkar inte ha sett den nyaste generationsen Tupolev/Mig plan..
Hahaha ;) Karhunksyi är en rolig jävel. Han tror att Rysslands armé är sovjets av någon anledning. Han verkar inte ha sett den nyaste generationsen Tupolev/Mig plan..
Rysk produkt oavsett om det används för miltärt eller civilt syfte är bara skit..
Tjockholmen
2010-05-13, 13:49
Rysk produkt oavsett om det används för miltärt eller civilt syfte är bara skit..
Kommer från en eritrean :whoco: eller vilket låtsatsland du nu kommer ifrån.
Känner ingen svensk som hatar ryssar, du kanske tänker på politikernas babbel om att "vi måste rusta svenska försvaret mot Ryssland"? Nordiska försvarsministrar går omkring med en obefogad rädsla för Ryssland.
Detta gäller inte vanligt folk tror jag.
Förresten, jag känner personligen två svenska unga män med ryska/ukrainska flickvänner/fruar.:)
Svenskar har inget skällsord för Ryssar som finska "Ryssä".
Kommer från en eritrean :whoco: eller vilket låtsatsland du nu kommer ifrån.
Jag har ingen emot ryssar faktum är min favorit ishockey lag är Ryssland.[The big red machine] men vi måste vara ärliga; Ryska produkter är inte kvalitativ utan det är Mass produktion [Kvantitet] utan kvalitet. example; Jämför bara en Rysk Lada med en Saab eller Volvo. eller varför inte the Amerikanska Stridflygplan F-16 mot Mig-29. här har du svaret.
Motörhead Remember Me
2010-06-09, 06:33
Och Sverige kan försvara sig själv? Inte enligt Sveriges försvarsminister. Han förväntar sig hjälp från Finland i händelse av krigssituation, enligt egen utsago.
Azvarohi
2010-06-09, 06:50
I Sverige har ingen brytt sig mer än att fråga om "hur säger man....på ryska?". Det finns andra länder där befolkningen är tråkig och otrevlig till max.
Motörhead Remember Me
2010-06-09, 07:21
Sveriges försvar är tvivelaktig:
Han medger att den kommande versionen av svenska stridsflygplanet Jas Gripen inte skulle klara att uppfylla flera av de norska kraven på förmågor.
”I sammanfattning har Norge sökt ett plan som klarar av att utföra tyngre markattack i den högsta av hotbilder med ett autonomt uppträdande. Det handlar om att utföra solitära insatser över av en fiende kontrollerat territorium, som är skyddat av avancerat långräckviddigt luftvärn och nästa generations jaktflyg.”
Svenska Gripen är inte framtagen för att klara tunga markmålslaster – och inte heller för att uppträda som ensamt osynligt smygande plan i fiendeland – förmågor som Norge värderat högt, konstaterar Sten Tolgfors.
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article494196.ece
Tolgfors var f.ö. vapenvägrare. Att en sådan utnämns till försvarsminister visar att det brister i Svenskarnas tankesätt.
"Vi är redo att försvara våra nordiska grannländer"
http://www.dn.se/debatt/vi-ar-redo-att-forsvara-vara-nordiska-grannlander-1.466997
Finlands experter svarar, "Sverige klara inte ens av att försvara sig själv". Sanningen är att Sverige skurit ned sitt försvar så att det inte längre är trovärdigt, anser internationella experter. Emedan i Finland:
http://yglesias.thinkprogress.org/archives/2008/12/beware_finland_2.php
Azvarohi
2010-06-09, 07:35
Sveriges försvar är tvivelaktig:
Sveriges försvar är en budgetvariant som drabbats av PK-ism. De tar in kvinnor som inte uppfyller kraven för jägarutbildning, bara "för att". Sedan gråter dessa kvinnor ut i media om hur jobbigt det är och begär att få det lättare än sina manliga kompanikamrater. Man tror också att färre stridsvagnar är bättre än fler...