User Tag List

Page 1 of 2 1 2 LastLast
Results 1 to 10 of 13

Thread: Madicken01: »Panskandinaviskt språk ›nordiska‹ / ›skandinaviska‹ med ~22 mil talare - Varför inte?«1722 days old

Wiki Editor
    Established Member
    Molecular Biologist NixYO's Avatar
    Last Online
    @
    N-CTS2929
    mtDNA
    I4
    Race
    Europid
    Metaethnos
    Germanic
    Ethnicity
    Swedish
    Politics
    Nationalism
    Religion
    Christianity
    Sweden Finland Kalmar Union Sweden Tre Kronor Russia

Default Madicken01: »Panskandinaviskt språk ›nordiska‹ / ›skandinaviska‹ med ~22 mil talare - Varför inte?«

Madicken01 startade den ganska intressanta tråden Panskandinaviskt språk »nordiska« / »skandinaviska« med ~22 mil talare - Varför inte? på internetforumet Flashback:

https://www.flashback.org/t2467466
    Quote Originally Posted by Madicken01
    Jag anser att svenska, norska och danska bör harmoniseras till ett gemensamt skrivet språk, samt en harmonsisering av det talade språket så det är lite mer likt varandra.
    Speciella uttryck kan kvarstå som lokal dialekt.

Varför?

1) Det skandinaviska språket blir större och mer inflytelserikt än hur det ser ut idag.
    2) I storleken finns ett bättre skydd från engelskans allt starkare inflytande och dragningskraft på talare av nordiska språk.
    3) Det ökar den nordiska gemenskapen.
    4) De dialektala skillnaderna är redan så stora inom länderna att Norge i princip har mer än ett språk (stavning, starka dialekter osv). Norrländska och skånska låter ju helt olika dessutom och i en annan tråd nämndes jysk och själländska som mycket olika varandra. Det här är ju redan nästan ett faktum. Varför inte fokusera det som är gemensamt i skriftspråket och sen låta folk tala som de vill i vardagen.

5) Det nya språket skulle göra det mödan värt för finnarna att fortsätta plugga vårt språk. Som det ser ut så kan man förstå att de kanske inte vill lägga energi på detta.

- Det finns säkert flera bra skäl till som jag inte kan komma på just nu.

Jag kan inte se några starka nackdelar förutom kostnad, nationell stolthet (men det är ju ändå mer patriotiskt att vara pan-skandinav än USA-vurmare eller anglofil.)

Klassisk litteratur på respektive språk kan översättas till det nya språket och även finnas kvar på den lokala (numera kallade "dialekten" som fortfarande är fullt begriplig. Dessutom så förlorar ingen skandinavisk litteratur på att översättas sinsemellan - det är ju mest lite stavningsändringar och vokabulärnyp, här och var).

Jag skulle själv vara beredd att lära mig ny stavning och använda ett och annat norskt eller danskt ord om det skulle hjälpa projektet.

Min beräkning av antalet talare är befolkningen i Sverige, Norge, Danmark - ca 20% av Finland samt räknar med intresse från Island och Färöarna. Jag får det till runda slängar 20 miljoner en ansenlig siffra.

Som en jämförelse så finns det 60 miljoner talare av italienska, 40 miljoner talare av polska, 28 miljoner rumänska, 23 miljoner holländska, 11 miljoner grekiska, 10 miljoner tjeckiska, 9 miljoner ungerska.

Vi skulle alltså ta oss ur kategorin med ungrare, albaner, tjecker och greker och komma in i kategorin med bl.a. holländare. För norrmän och danskar är klivet ännu större - de är i en kategori med småspråk som många aldrig ens hört talas om.

Visst - det här är utopia, men varför inte spekulera. Vad tror du om idén?
    https://www.flashback.org/sp50905518
    Quote Originally Posted by Madicken01
    Du är verkligen kunnig, och jag gissar att du kan flera skandinaviska språk, inte bara isländska och svenska. Det är just såna kunniga personer som du, som i så fall skulle vara rådgivare på det här projektet.

Jag har inga starka åsikter om de tekniska aspekterna. Jag stödjer bara iden, helt enkelt.

Om vi hade det här skandinaviska språket så skulle ju tex svenskar och islänningar kunna tala med varandra obehindrat. Som det är nu, så är jag tyvärr tvungen att prata engelska med islänningar för jag förstår knappt något alls. Brukade åka hiss med ett gäng islänningar i en kontorsbyggnad - nästan varje morgon. Det var sällan jag ens förstod vad samtalen handlade om. TYVÄRR.

För mig är det här en ideologisk fråga - den praktiska implementationen skulle jag lämna till experterna och jag är ingen expert.

Det viktiga är ju att ha ett språk som kan stå upp mot flodvågen av engelska som sköljer över Sverige och Norden. Det lockar många, och även tvingar ovilliga att använda engelskan i tid och otid. Ni på Island har ju insett att ert lilla språk lätt kan förstöras av större språk och skyddar språket så gott det går. Jag föreslår att vi i Norden går ihop och gör en gemensam ansträngning.-

Det finns t.o.m. infödda svenskar här på Flashback som aldrig bott utanför landet, men påstår att det föredrar engelska framför svenska. Svenskar påstår att de hellre använder engelska datorprogram m.m. även där svenska versioner finns. Det är där vi befinner oss. Fortsätter denna utveckling så går svenska språket samma öde till mötes som vitryska, kazakhiska och andra språk som befolkningen mer eller mindra frivilligt övergivit för ett större språk som ger sociala och praktiska fördelar, mer prestige eller helt enkelt tränger på från alla håll i vardagslivet.
    Många tror att det inte kan hända, men det finns otaliga exempel.

I Kazakhstan som sagt, så kan de flesta etniska kazakher inte tala kazakhiska utan talar ryska. Försöken att återuppväcka kazakhiskan är till större delen dödfödda. Visserligen är det praktiskt att tala ryska som är ett stort språk där det mesta finns tillgängligt, och det hjälper med grannrelationerna. Men det är även tragiskt, särskilt eftersom befolkningen är i storleksordning med ett skandinaviskt land och har en unik kultur. Däremot har de nu ett nästan halvdött språk som ytterst få har energi eller vilja att tala, särskilt bland intellektuella i städerna.

Naturligtvis blir man starkt influerad av det främmande språk som man använder. Jmfr svenskar som ständigt läser engelsktalande tidningar, literatur och tittar på engelsktalande TV. Vad händer med deras världsbild? Vad händer med deras nationella identitet? De börjar identifiera sig med det andra landet, medvetet eller omedvetet. Är detta i Sveriges intresse?

Där kan svenskan, norskan osv befinna sig om 40 år. Processen tog under 70 år i Kazakhstan.

Jag vill därför skapa ett större mer robust språk som fortfarande är "vårt" men som kan ha mer litteratur översatt, förenar det nordiska området och höjer språkets status till ett medelstort EU språk i stället för flera småspråk.
    Vad tycken I om hennes förslag?
    Last edited by NixYO; 2014-10-28 at 21:54.
    “And, furthermore, that some people have a sex life and others don’t just because some are more attractive than others. I wanted to acknowledge that if people don’t have a sex life, it’s not for some moral reason, it’s just because they’re ugly. Once you’ve said it, it sounds obvious, but I wanted to say it.” — Michel Houellebecq

2. # ADS
    Advertisement bot

Wiki Editor
    Established Member
    Molecular Biologist
    Last Online
    2018-12-29 @ 21:35
    Syrian Arab Republic Russia Korea Democratic Peoples

Jag har ju tidigare föreslagit att man skulle få Européerna att enas genom ett språk, den "germansk-romanska" engelskan. Detta skulle dock förmodligen bara cementera den rådande öst-väst-schismen i Europa och leda till kraftigare pan-slaviska strömningar, så det bästa kanske är att man börjar med att bevara det lokala. Å andra sidan kan detta leda till chauvinism och dylikt (i förlängningen) självskadebeteende. Jag kan själv störa mig på anglicismer och "romanismer". Utöver detta kanske det är rent av utopiskt (i stil med bolsjevikernas "allt åt alla", "alla är lika mycket värda" etc.), och stjälper oss snarare än att hjälpa oss, genom att det dödar vår naturliga identitet... Jag har inte riktigt funderat färdigt på detta, och sedan ska man i och för sig inte ta allt jag skriver på alltför stort allvar då jag mest tycker att det är kul att teoretisera för teoretiserandets egen skull.

Oavsett ser jag det som positivt att öka grunden för skandinavism genom att standardisera norskan, svenskan och danskan till ett enda språk. Skillnaderna är redan så små att man i princip endast kan tala om små irritationsmoment snarare än helt egna språk. Som hon påpekar ökar det incitamentet för finnarna att lära sig skandinaviska, och därmed stärks den nordiska enheten även på den fronten.

Kör på!

Wiki Editor
    Established Member
    Last Online
    @
    N-CTS2929
    mtDNA
    I4
    Race
    Europid
    Metaethnos
    Germanic
    Ethnicity
    Swedish
    Politics
    Nationalism
    Religion
    Christianity

Quote Originally Posted by Cromagnorse View Post
    Jag har ju tidigare föreslagit att man skulle få Européerna att enas genom ett språk, den "germansk-romanska" engelskan. Detta skulle dock förmodligen bara cementera den rådande öst-väst-schismen i Europa och leda till kraftigare pan-slaviska strömningar, så det bästa kanske är att man börjar med att bevara det lokala. Å andra sidan kan detta leda till chauvinism och dylikt (i förlängningen) självskadebeteende. Jag kan själv störa mig på anglicismer och "romanismer". Utöver detta kanske det är rent av utopiskt (i stil med bolsjevikernas "allt åt alla", "alla är lika mycket värda" etc.), och stjälper oss snarare än att hjälpa oss, genom att det dödar vår naturliga identitet... Jag har inte riktigt funderat färdigt på detta, och sedan ska man i och för sig inte ta allt jag skriver på alltför stort allvar då jag mest tycker att det är kul att teoretisera för teoretiserandets egen skull.

Oavsett ser jag det som positivt att öka grunden för skandinavism genom att standardisera norskan, svenskan och danskan till ett enda språk. Skillnaderna är redan så små att man i princip endast kan tala om små irritationsmoment snarare än helt egna språk. Som hon påpekar ökar det incitamentet för finnarna att lära sig skandinaviska, och därmed stärks den nordiska enheten även på den fronten.

Kör på!
    NS_14 skulle nog ogilla ditt förslag:

https://www.flashback.org/sp17735533
    Quote Originally Posted by NS_14
    Håller med TS till 100%. Sverige är att betrakta som en amerikansk/brittisk koloni som lever under dess hypnotiserande masskonsumtion vilket i långa loppet bara är till större nackdel för folket, konsumenterna utläser omvärlden ur samma ögon som anglofilismen och skapar en ytterst poliserande och icke-nyanserad syn på mångfacetterade frågor.

Kommentarer som att "alla vill ha det så" är egentligen så häpnadsväckande att bara det kräver en tråd för sig men vi kan väl i bästa fall kategorisera det som förblindelsen i masskonsumtionen. Men det är viktigt att påpeka att det inte alltid varit så:

Sverige har skiftat ögontjäneriet under flera episoder genom sin historia. Det har varit fransk-vänligt och innan den kulturella anglofil-revolutionen var vi tyskvänliga. Foten byttes fullständigt efter Tysklands nederlag i världskrigen då demokraterna tyckte det var bättre och klokare att sluta upp bakom segrarna då de transatlantiska förbindelserna vävdes samman allt intimare. Sedan dess har "vi" agerat knähundar mot främmande makters samsyn i årtionden och inte blickat tillbaka. Svenska intressen har kvästs i sin linda av ögontjäneriet samtidigt som man har kapat bandet med övriga Europa när man i sin iver har velat blidka anglofilismens stöttepelare. Diverse femtekolonnare talar om mångfald men lyser upp lite extra när man får läsa ifrån det senaste amerikanska/brittiska rönet och/eller rapporten med noggrann accent.

Naturligtvis borde vi bojkotta engelskan och gå längre än så. Vi borde kapa banden fullständigt med det transatlantiska rövslickeriet, massavskeda samtliga i denna kultur uppfostrade reportrar/journalister/nöjesprofiler/proffstyckare och bygga ut en egen mer nationell och bredare europavänlig profil på nyhetsrapporteringen. Engelskans inflytande som obligatoriskt språk i läroplanen skall successivt sopas bort som tillvalsämne i förmån för en djupare svenskundervisning. Franskan bör ha samma språkstatus i svenska läroverk som tyskan, spanska, italienska.

Låt dessa förslag vara en tydlig signal på att vi är trötta på masskonsumtion och skräpkultur och att vi vill definiera vårt egna öde.
    “And, furthermore, that some people have a sex life and others don’t just because some are more attractive than others. I wanted to acknowledge that if people don’t have a sex life, it’s not for some moral reason, it’s just because they’re ugly. Once you’ve said it, it sounds obvious, but I wanted to say it.” — Michel Houellebecq

Established Member
    Paranoid android evon's Avatar
    Last Online
    2015-12-24 @ 22:43
    R-DF13+
    mtDNA
    U5b1b1(T16192C)
    Race
    West Eurasian
    Ethnicity
    Eurasian
    Politics
    Pragmatic
    Religion
    Humanist
    Romani Germany imperial flag Norway United Kingdom Israel Star of David Faroe Islands

Hadde Den nordiske union blitt til og ikke EU, ville nok vi snakket et likere språk den dag idag, men sånn ble det ikke, og nå som EU er blitt så stor, vil eg ikke tro at dette er realistisk med det første, mer sannsynlig at vi blir snakkende globish...
    I once tried thinking for an entire day, but I found it less valuable than one moment of study. I once tried standing up on my toes to see far out in the distance, but I found that I could see much farther by climbing to a high place.
    Xunzi

Wiki Editor
    Established Member
    Junior Member Janos's Avatar
    Last Online
    @
    SD
    Religion
    Christianity

Dåligt förslag.

1) Det skandinaviska språket blir större och mer inflytelserikt än hur det ser ut idag.
    Och varför är det bra om det är större? Och vadå mer inflytelserikt? Menar du att engelsmän och tyskar ska lära sig skandinaviska?

2) I storleken finns ett bättre skydd från engelskans allt starkare inflytande och dragningskraft på talare av nordiska språk.
    Jag känner ingen svensk som föredrar att tala engelska med andra svenskar.

3) Det ökar den nordiska gemenskapen.
    Och varför behövs det? Förresten så tror jag att dagens mångkultur-helvete har ökat gemenskapen mellan svenskar, danskar och norrmän. Våra inbördes gamla yxor har grävts ner eftersom vi nu har ett gemensamt hot, i och med att t.ex. både svenska, danska och norska barn och tjejer dödas och våldtas av tredje världen-folk som vistas här.

4) De dialektala skillnaderna är redan så stora inom länderna att Norge i princip har mer än ett språk (stavning, starka dialekter osv). Norrländska och skånska låter ju helt olika dessutom och i en annan tråd nämndes jysk och själländska som mycket olika varandra. Det här är ju redan nästan ett faktum. Varför inte fokusera det som är gemensamt i skriftspråket och sen låta folk tala som de vill i vardagen.
    Varför göra en dum och onödig, stor och jobbig förändring? Och vad ska vi göra med alla böcker och tv-program på nuvarande danska, norska och svenska? Ska morgondagens barn behöva lära sig 2000-tals-svenska i tillägg till deras egen tids svenska? Räcker det inte med att t.ex. 1500-talssvenska är lite annorlunda?

5) Det nya språket skulle göra det mödan värt för finnarna att fortsätta plugga vårt språk. Som det ser ut så kan man förstå att de kanske inte vill lägga energi på detta.
    Finnar skulle inte orka plugga skandinaviska heller, förutom de som själva vill förstås. Samma som det är med svenska i idag. De flesta finnar (som bor i Finland) talar jag engelska med och det funkar bra.

Min beräkning av antalet talare är befolkningen i Sverige, Norge, Danmark - ca 20% av Finland samt räknar med intresse från Island och Färöarna. Jag får det till runda slängar 20 miljoner en ansenlig siffra.
    Och varför är antalet så jävla viktigt? Själv skulle jag föredra ett etniskt homogenare Sverige på 8 miljoner än dagens på 9,5 miljoner.

För norrmän och danskar är klivet ännu större - de är i en kategori med småspråk som många aldrig ens hört talas om.
    Och hur lider dom av det?

Visst - det här är utopia, men varför inte spekulera. Vad tror du om idén?
    Det är inte så konstigt att förslagen kommer från en svensk (eller dansk). Liksom partiet Nordisk Union eller vad heter leds/leddes av en dansk.

Svenskar och danskar har varit Nordens storebröder. Och Madickens tankar är en rest av det.
    The Future was better before

Wiki Editor
    Established Member
    Fimbulvetr's owner Simi's Avatar
    Last Online
    @
    R1a1a*
    mtDNA
    U5a1b
    Metaethnos
    Corded Ware
    Ethnicity
    Swedish/Czech
    Politics
    Authoritarian

Du är tillbaka Janos!

Ett lovvärt förslag. Detta borde svenska akademien och språkrådet och allt vad det heter arbeta med istället för att inkorporera tramsord som hen och aina i ordlistorna.

Anser för övrigt även att svenska, danska, norska och isländska regeringarna bör sträva efter att på sikt gå ihop till en och samma politiska enhet. Försvarssamarbete, tullunion och gemensam valuta, juridisk likriktning och ett gemensamt skriftspråk är alla bra ingångar till att långsiktigt smälta samman till en stat. De inbördes skillnaderna mellan de skandinaviska folken är löjeväckande små och ett söndrat Norden kan aldrig föra en självständig utrikespolitik utan är alltid föremål för de stora aktörernas maktspel. Och viktigast av allt: tillsammans kan vi åstadkomma en slutgiltig och bestående lösning på det samiska problemet.
    Last edited by Simi; 2015-02-07 at 23:14.

8. The Following User Says Thank You to Simi For This Useful Post:

Cromagnorse (2015-02-22)

Wiki Editor
    Established Member
    Last Online
    @
    SD
    Religion
    Christianity

Quote Originally Posted by Simi View Post
    Du är tillbaka Janos!

Ett lovvärt förslag. Detta borde svenska akademien och språkrådet och allt vad det heter arbeta med istället för att inkorporera tramsord som hen och aina i ordlistorna.
    Det betyder väl inte att alla måste använda hen eller aina? Känner ingen som gör det.

Däremot att ändra hela det svenska språket skulle drabba alla, och jag tror de flesta svenskar är nöjda som språket är idag.

Anser för övrigt även att svenska, danska, norska och isländska regeringarna bör sträva efter att på sikt gå ihop till en och samma politiska enhet. Försvarssamarbete, tullunion och gemensam valuta, juridisk likriktning och ett gemensamt skriftspråk är alla bra ingångar till att långsiktigt smälta samman till en stat.
    Håller nog med om allt förutom valuta och skriftspråk.

Wiki Editor
    Established Member
    Fimbulvetr's owner Simi's Avatar
    Last Online
    @
    R1a1a*
    mtDNA
    U5a1b
    Metaethnos
    Corded Ware
    Ethnicity
    Swedish/Czech
    Politics
    Authoritarian

Quote Originally Posted by Janos View Post
    Det betyder väl inte att alla måste använda hen eller aina? Känner ingen som gör det.
    Nähä? Då får jag gratulera. Finns ingen sån i min umgängeskrets heller. Du har en förmåga att missa kärnbudskapet i vad folk skriver här på forumet. Lider du av någon slags autism? (frågar det i största välmening )

Däremot att ändra hela det svenska språket skulle drabba alla, och jag tror de flesta svenskar är nöjda som språket är idag.
    Svenskar är en hop lättledda och domesticerade stackare som inte kommer klaga när det politiska etablissemanget genomför en stavningsreform mer än de i dagsläget klagar på den invandring som oåterkalleligen har förvrängt Sveriges demografiska sammansättning till oigenkännlighet och skapat aldrig tidigare skådad otrygghet på gator och i skolor.

Håller nog med om allt förutom valuta och skriftspråk.
    Ja det vore allt en syn - gemensamma myndigheter och makthavare men olika valutor inom en och samma stat, som fortfarande är ganska liten befolkningsmässigt om man jämför internationellt. Glad att du delar min syn i samefrågan i alla fall.
    Last edited by Simi; 2015-02-07 at 23:57.

Wiki Editor
    Established Member
    Last Online
    @
    SD
    Religion
    Christianity

Quote Originally Posted by Simi View Post
    Nähä? Då får jag gratulera. Finns ingen sån i min umgängeskrets heller. Du har en förmåga att missa kärnbudskapet i vad folk skriver här på forumet. Lider du av någon slags autism? (frågar det i största välmening )
    Nej jag är därmed ett undantag från svenskarna på detta forum.

Ja det vore allt en syn - gemensamma myndigheter och makthavare men olika valutor inom en och samma stat, som fortfarande är ganska liten befolkningsmässigt om man jämför internationellt. Glad att du delar min syn i samefrågan i alla fall.
    Varför måste fem länder slås ihop? Räcker det inte med samarbete och en liknande (vettig) politik i dom?

Wiki Editor
    Established Member
    Last Online
    @
    N-CTS2929
    mtDNA
    I4
    Race
    Europid
    Metaethnos
    Germanic
    Ethnicity
    Swedish
    Politics
    Nationalism
    Religion
    Christianity

Jag startade denna tråd även på Anthrogenica och fick i den dessa svar:

http://www.anthrogenica.com/showthre...l=1#post158764
    Quote Originally Posted by surbakhunWeesste
    Vad är fel med att ha tre olika språk ?

Alla dessa länder är högt utvecklade än många andra länder i världen med mindre eller inga spänningar , och de har påverkat världen. Enligt min mening har de rätt till sitt eget språk systemet även om många säger att det är bara en dialektisk skillnad.

Jag hoppas att detta avsnitt överlever , är mer skandinaviska användare behövs.
    Ledsen för min dåliga svenska , det har varit en lång tid som jag talade detta språk .
    http://www.anthrogenica.com/showthre...l=1#post158768
    Quote Originally Posted by Paul_Johnsen
    Jeg ser ingen gevinst i det du nevner her. Jeg gir pokker i om finnene lærer "skandinavisk", og om andre anser spårket mitt som "innflytelsesrikt". Jeg tviler også sterkt på at det vil øke skandinavisk samhold. Det ville nok heller bety mer hat ("hvorfor skal de fordømte svenskene bestemme hvordan jeg skal skrive eller snakke?" etc).

Videre er det fullstendig navit å tro at nordmenn noensinne kunne stille seg bak innføringen av et felles skandinavisk språk. Vi har allerede to skriftsformer i Norge med et intenst hat mot hverandre. Selv det fungerte ikke, og vi er alle nordmenn. Hvis vi forsøker å ta inn et språk som umiddelbart vil bli anklaget for å være et utslag av svensk "imperialisme", så vil det være helt dødfødt i Norge.

13. The Following User Says Thank You to NixYO For This Useful Post:

Janos (2016-07-01)

Page 1 of 2 1 2 LastLast