User Tag List

Results 1 to 2 of 2

Thread: Svenska kosttillskottstråden!1083 days old

Senior Moderator
    Plant of Life = Biological Magic 麻 EliasAlucard's Avatar
    Last Online
    @
    34
    Y-DNA
    J1a2a1a2-P58+
    mtDNA
    H5a
    Race
    Caucasian
    Phenotype
    Alpinid
    Metaethnos
    proto-Semitic
    Ethnicity
    Assyrian/Armenian
    Politics
    Environment, Cannabis
    Religion
    Secular Agnostic
    Assyria Assyria 1913-1923 Armenia Lebanon Sweden Greece

Default Svenska kosttillskottstråden!

I den här tråden diskuterar vi och granskar näringsvärdet i svenska kosttillskott! Allt från multivitaminpiller till proteinpulver och dylikt. Som vegansk bodybuilder och självutnämnd näringsexpert, kommer jag svara på eventuella frågor och andra spörsmål ni har kring de olika produkterna som finns på den svenska marknaden, och relaterade näringsfrågor. Givetvis får ni andra medlemmar också svara på frågor, men som självutnämnd näringsauktoritet har jag sista ordet Nä men skämt åsido, låt oss diskutera de olika näringsprodukterna, så att det blir lite klarhet kring vilken produkt som är bäst för era träningsbehov. Observera(!), inte vanlig mat som gäller här, utan kosttillskott

En grej som har stört mig länge nu, är sojaproteinpulvret jag köpte förra sommaren, nämligen 'Self Omninutrition Soy Pro'. Enligt Self Omninutrition, innehåller den 91% protein av 100 gram pulver, och på det, 1 gram fett och 0.7 g kolhydrater, vilket var just därför jag köpte den (maximalt med protein, i stort sett inga andra makronutrienter). Just då fanns det inga bra proteinpulver hos Gymgrossisten, och jag hittade denna, och beställde från Proteinbolaget. Chokladsmaken var så god att jag testade att beställa övriga smaker också (jordgubb och vanilj, som tyvärr inte smakade lika bra, särskilt jordgubb var riktigt vidrig och gjorde mig illamående efter varje shake, vilket är märkligt eftersom deras vassleproteinisolat med jordgubbssmak faktiskt smakar riktigt bra), alla sötade med stevia vilket alltid är ett plus, till skillnad från Monsanto's aspartam-trams som många vassleproteiner kör med av någon oförklarlig anledning. I alla fall, jag noterade efteråt, att alla tre smaker, hade exakt samma näringsvärden (91% protein osv). Senare till min positiva förvåning, återlanserade Gymgrossisten deras 'Star Nutrition Soy-Pro', med mycket mer detaljerat näringsinnehåll. Här var det minsann skillnad på näringsvärdena beroende på smak: choklad hade strax över 77% protein av 100 g (jordgubb 82% osv), vilket fick mig att tveka till en början om jag skulle köpa Star Nutrition (vill ju inte ha lägre proteinhalt liksom), men det avfettade kakaopulvret de kör med i chokladsmaken, drar ner på proteinhalten en aning. Så jag beställde ett kilo av Star Nutrition Soy-Pro, och till min förvåning så såg proteinpulvret exakt likadant ut som Self Omninutrition's chokladsojaproteinisolat (ingen större skillnad i konsistens, och med små kakaoklumpar här och var), men smakade lite annorlunda (och bättre faktiskt) pga acesulfam K istället för stevia som sötningsmedel. Okej, tänkte jag, hur kommer det sig att Self har 91% protein medan Star bara har 77%, var första frågan som dök upp i mitt huvud. Jag plockade då fram min kaloriräknare, och plusade ihop 90 gram av Star Nutrition Soy-Pro Natural med 10 gram av Kung Markatta's avfettade kakaopulver, och mycket riktigt fick jag en proteinhalt på 78.5 g protein.

Vid närmare eftertanke hade en anställd på en av Gymgrossistens butiker där jag bor, tidigare (innan Gymgrossisten återlanserade deras sojaprotein) hävdat att Self Omninutrition "spikar" deras proteinpulver, och att Gymgrossisten därför vägrar sälja deras produkter. Nu vet jag absolut inget om huruvida detta stämmer, och jag hävdar inte att så är fallet, men skumt som sagt, att Self Omninutrition verkar ange inkorrekta näringsvärden. Det är inte omöjligt att framställa sojaproteinisolat med 91 procentig proteinhalt, och det finns faktiskt ett sojaproteinisolat med hela 92% protein, nämligen Naturell Pro-92:

^^ Det var en cirka fem år sedan jag testade den, och den var helt okej och smakade hyfsat bra faktiskt (särskilt jämfört med Star Nutrition Soy-Pro Natural, som saknar smak och är för jävlig att få ner i halsen pga dess sandaktiga konsistens), men lite konstig smak pga all aspartam, och det finns billigare sojaproteinpulver idag. Har inga problem med att tro att Pro-92 verkligen är 92% protein (riktiga proteinisolat ligger alltid på minst 90% protein, och smaksatta isolatprodukter brukar alltid ligga på antingen strax under 80 procent protein eller lite över, pga andra tillsatser som t.ex. kakaopulver; proteinpulver med chokladsmak brukar alltid innehålla lägst protein jämfört med t.ex. jordgubbsmak, vars smak framställs med "aromer" som tillsats istället för jordgubbspulver).

I alla fall, jag försöker inte jävlas med Self Omninutrition här, tvärtom uppskattar jag att de säljer sojaproteinisolat och jag hoppas att de fortsätter med detta eftersom jag tror på marknadskonkurrens, men det vore trevligt med korrekta näringsvärden, särskilt för nördar som mig, som detaljerat räknar kalorierna varje dag Och helst av allt vill jag inte se någon proteinspikning i svenska produkter, som tyvärr annars är vanligt förekommande på den amerikanska marknaden (vilket är ett resultat av amerikaners fanatiska övertro på "small government" och dogmatiska tro att "regulations are bad").

Lite frågeställningar också, för trådens skull och extra diskussionsunderlag:

1) Vad använder ni själva för proteinpulver, och är ni nöjda?

2) Vilka multivitaminpiller kör ni med, och varför just det märket?

3) Kör ni med omega-3 kapslar?

Jag har själv övervägt att helt sluta med fiskoljakapslar, och bara köra hampafrön, som innehåller mycket omega-3 och i perfekt balans med omega-6 LA (som också finns mycket av i hampafrön). Körde faktiskt i en månad så här, när mina Active Care Fiskolja Omega-3 piller tog slut nyligen, och det funkade utmärkt så. Det är absolut inga problem att bara köra veganskt omega-3 (eller ALA, som denna fettsyra egentligen heter), eftersom våra kroppar kan omvandla ALA till de långkedjade "fiskolja" varianterna DHA, EPA och DPA vid behov, men denna förmåga avtar faktiskt med åldern, även om det inte bör vara några problem på äldre dar om man äter tillräckligt med ALA (konverteringsgraden från ALA till DHA osv, ligger på runt 5%, så äter du 10 gram ALA bör du ha tillräckligt med ALA för att konvertera till de övriga omega-3 varianterna). DHA, EPA och DPA är mycket nyttigare än ALA, men det är endast ALA som är essentiell; omega-6 LA, är också essentiell, och båda finns i hampafrön i perfekt balans (vilket är viktigt, i rätt balans! Annars ökar sjukdomsrisker när man får i sig för mycket omega-6 i förhållande till omega-3), och utgör de två enda essentiella fettsyrorna faktiskt. Jag gillar minimalism, och ur det perspektivet är hampafrön perfekt när det kommer till det dagliga fettbehovet.

Det finns dock veganskt DHA, framställt från alger, men det är verkligen svindyrt med sådana kapslar, så tillsvidare har jag kört med icke-vegansk fiskolja av ekonomiska skäl. Och om jag slutar upp med fiskolja då är det bara hampafrön som gäller. Enda anledningen att äta fiskoljakapslar är att dessa omega-3 varianter är mycket nyttiga för hjärnan och hjärtat, och även omega-3 ALA är nyttigt för både hjärta och hjärna, men tydligen inte lika effektivt som dess långkedjade kusiner. Hela marknadsföringen kring fiskoljakapslar är dock ett profitmotiverat cirkelargument, och jag hoppas att folk slutar bidra till all överfiskande genom att bara köra med hampafrön, och jag kommer nog själv att sluta upp med fiskoljakapslar snart, förutsatt att veganskt/alg DHA inte blir billigare.

Nu på senare tid, har jag även börjat med kaliumpiller (alltså inte kalciumpiller, vilket jag också kör med, utan kalium som i "potassium"). Detta eftersom när jag deffar och utesluter rätt mycket mat, är det viktigt att bosta kaliumintaget. Även kollagen är en ny grej för mig, och jag märkte direkt att min hud blev både glansigare och mer babyaktig; kanske bara jag som inbillar mig, men kollagen skall tydligen vara en "anti-aging substances" enligt Wikipedia, och det är ju coolt. Jag började med kollagen pga ledsmärtor i knäna efter några tunga benpass. Tyvärr är inte kollagen veganskt, dock Kanske bör påpeka att jag inte är någon fanatisk vegan, utan jag kör mestadels veganskt främst pga hälso- och miljöskäl.

Aja, nog med näringsföreläsningen här, dela gärna med er av era kosttillskott och vad ni tycker om dem!
    Last edited by EliasAlucard; 2016-07-03 at 00:01.
    ReactOS <--- support this project so that we can get rid of Windows!
    Ubuntu MATE 16.04.1 LTS | PRISM-Break! | Windows7sins

“A wise man makes his own decisions; an ignorant man follows public opinion.” ― Chinese proverb

“Every decent man is ashamed of the government he lives under.” ― H. L. Mencken

“The only good is knowledge and the only evil is ignorance.” ― Socrates

“Damnant quod non intelligunt.” ― Latin proverb

Quoted for truth:
    Quote Originally Posted by Alaron View Post
    Anatolian Urhemait supporters are mostly butthurt Meds.
    For the lulz:
    Quote Originally Posted by drgs View Post
    Poland is a misunderstanding. It is a country which lies on the frontier between western and slavic world, and which combines elements of both.
    In fact, they are not even the Europeans in strict sense, meaning European as in bearing the responsibility and understanding of European interests. Poland has always been an subordinate country, on one side sucking German dick, on the other side -- Russian one, some kind of "novice" europeans, who are full of inferiority complexes, hysteria and obsessity neuroses. This is also true for all Baltic countries

2. # ADS
    Advertisement bot

Established Member
    Molecular Biologist ~Elizabeth~'s Avatar
    Last Online
    @
    H1c12
    Politics
    Trump 2020
    United States

I don't know Swedish but I guess this is about a supplement.
    I am impressed that you are so fluent not only in English but also Swedish.
    How long did it take you to learn English and Swedish?
    Where I live I come across people who have lived in the USA for 30+ years (thirty plus) and still don't speak English.
    Last edited by ~Elizabeth~; 2016-07-02 at 23:42.